Litauen, dag 3

Efter att ha ätit frukost hos Marinas släktingar åkte vi först till ett fält för att titta på lite flygplan. Jag poserade glatt eftersom det nu huvudsaken var jag som hade hand om kameran.

Efter det åkte vi till en gammal gammal bevarad by. Här snackar vi lika gamla som de husen som står bevarade på Skansen, om inte äldre. Hur som helst, det var coolt. Och det var ännu coolare att det faktiskt bodde människor i den byn. Bilderna får tala för sig.

Efter visten i byn åkte vi till en herrgård med en mark på några tusen hektar, 48 000 om jag minns rätt. Vi vandrade omkring där lite och fick veta att det tidigare bodde massa alkisar där. De hade fått tillgång att bo där. Men nu var stället under renovering och vi såg bara en del av trädgården.

Efter det ska ni inte tro att utfllykten var över. Nej vi åkte sedan hem till Marinas mormors syster och hennes man. Där bjöds vi på kyckling, som hon slaktat och tillagat själv. Det kändes lite motigt att äta, men det gick ner och smakade okej. Inte som kyckling jag tidigare smakat. Vi fick även självodlad potatis, gurka och vin till det. Sedan gick vi med mannen till garaget och kollade på hans maskiner. Han var cool eftersom han hade byggt ett eget flygplan som han brukade glida runt med.

Efter det besöket fick vi äntligen vila. Men snart var det dags för middag vilket åts på någon känd restaurang, som tydligen bara var en korvmoj från början, men som växt och växt. Det var gott och såklart var alkohol inblandad. Vi avslutade kvällen hemma hos släkten igen. Nästa dag packade vi väskorna och begav oss till vårt nästa och sista mål, Palanga.