The return of the vagabond

Nu är jag åter hemma. Sov väl den större delen av resan hem, vilket kanske inte är konstigt. Men varför får ni höra om nu när jag ska berätta om helgens bravader på Sveriges största ö.

Jag åkte som sagt med min vän Adam. Allt var verkligen oplanerat, allt skulle få komma som det ville.

Dag 1, fredag

Båten avgick 12.50. Jag tänkte att det skulle bli en ganska behaglig resa på cirka tre timmar, men istället får jag världens mest groteska mensvärk som dessutom inte ville släppa på ett bra tag. Jag tappade all aptit, ville gråta och trodde stundtals att jag skulle spy av smärta. Det var hemskt, men istället för att sitta och tycka synd om mig själv så tänkte jag på dem som typ svimmar när deras period är på ingång. Sen la jag mig på golvet i fosterställning och somnade. Det gick sakta, sakta över.
 
Vi kom fram runt 16.00 i lördags och tanken som slog mig var typ; "jaha, nu då?"
Just nu kommer jag inte ihåg vad vi gjorde precis när vi kom innanför murarna, men efter att ha handlat fyra kexchoklad för 20 pix och tre sesamfrökakspaket för tio spänn, råkade vi gå förbi en cykeluthyrning. Vi hyrde en tandem. Vi började då att utforska muren lite närmare. Vi klättrade upp för att spana liksom. Sen cyklade vi ner till hamnen, och jag vill påstå att det var grymt läskigt till en början. Jag satt bak och såg inte ett jota, men vi dog inte.

Hur som helst vi gick till lite olika krogar och drack öl och vart lite halvdragna. Sen tänkte vi bege oss till vårt sovställe. Vi hade under vår upptäcksfärd hittat ett litet mysigt ställe vid murer, som byborna tydligen kallade för Smörbyttan.

Natten skulle jag nästan vilja glömma, men det går inte. Tänk er följande. Två personer, sovandes på sten, under en kall, bar himmel med endast en flisfilt och kropssvärme som skyddar från förfrysning. Och till råga på det, ligga och lyssna på skrikande, fulla Stockholmsbrats. Jag glömde säga, det var Stockholmsveckan.
Jag sov inte alls mycket.

Dag 2, lördag

Det vart inte mycket filt för min del, och inte heller mycket sömn. Vid fem steg vi upp, kallare än någonsin. Tänkte värma oss på McD, men det var stängt. Så vi åkte till terminalen istället. Där drack vi te och medan Adam sov läste jag i min bok. Sen råkade jag även hälla ut halva av mitt kokheta te över låren. Det gjorde ganska ont.

På terminalen passade vi även på att fräscha till oss innan vi begav oss ut på tandem-cykeln igen. Här måste jag bara lägga till att både jag och Adam redan hade ont i skrevet.

Vi hamnade tillslut nere vid stranden, där låg vi och läste i några timmar till. Sen åter till terminalen, läste.
Tiden gick så oerhört långsamt, och eftersom man varit vaken i princip hela natten så kändes det som att klockan var mer än den i själva verket var. Vi åt middag vid 15.00. Mitt första och ända riktiga mål under resan. Sen åkte vi till affären, jag ville ha mer sesamfrökakor. Sen satt vi i en trappa och läste några timmar till. Efter det var vi tvungna att lämna tillbaka cykeln.

Vad skulle vi göra nu? Vi hade tänkt att gå ner och ta en öl på något hak, men fastade i en affär där de sålde tre-för-två på allt i hela affären.  Jag köpte en vas till mamma för tjugan.

Sen gick vi till krogarnas krog innanför murarna - Medeltidskrogen. Konceptet är alltå att återskapa så de tror att det var på en krog på medeltiden. Eldslukare och gycklare, levande ljus, träskålar o.s.v. Där drack vi Gotlands bästa färsköl, oerhört gott. Vi passade även på att samtala med lite gotlänningar innan vi begav oss ner till terminalen för att vänta på hemfärden.

Jag hade tänkt sova, men satt istället och läste ut min bok Låt den rätte komma in, en grym bok vars slut än en gång gör att jag vill bränna upp det i frustration.

Sov på golvet på färjan. Gick hur bra som helst. Sov på anknytningsbussen till Västerhaninge, och jag sov på pendeln till Söder. Borta bra men hemma bäst.


Nu är väl tanken att jag ska "hissa och dissa" så ni vet vad som är värt och mindre värt när man reser en helg till Gotland.

Först måste jag säga att det var helt klart värt att hyra en tandem, vi hade tänkt att göra en utflykt, men skrevet sa ifrån.
Sen var det värt att sitta och dricka öl på Medeltidskrogen, det var en så jävla skön stämning. Jag frågade till och med om de ville ha arbetskraft.
Tro det eller ej, men det var värt att sova ute. Men var smarta och ta åtminstonde med ett liggunderlag.

Det som var mindre värt, och kanske det enda som är värt att dissa, i min mening, är att åka till Gotland under självaste Stockholmsveckan. Jag vet inte, men jag tror man kan få ut mer av Visby utan alla brats som springer runt med bakåtslickat hår och höga stilettklackar på kullerstensgatorna.

Själv sprang jag runt som en jävla vagabond. Det var ju bokstavligen det jag var. Jag var en tillfällig uteliggare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0