Fullmakt - en ladugård?

Idag var det plugg igen och än en gång lyckades jag gapskratta när alla hade slutat. 

Jag grät faktiskt också. 
På en juridiklektion.

Aldrig trodde jag att det kunde vara roligt med fullmakt. 
Bara för det tänker jag gå igenom för er, vad jag får lära mig på Universitetet.

En person (A = fullmaktsgivare) kan anlita en annan (B = fullmäktige) för att exempelvis sälja en bil.  Han ger honom på en fullmakt. Den är vanligtvis skriftlig och den berättar vad en person har för behörighet. Sen kan fullmaktsgivaren även ge ytterligare ramar som den fullmäktige måste hålla sin inom. Detta kallas befogenhet.

Behörighet är alltså vad man kan göra. 
Befogenhet vad man får göra. 

Hur ska man då hålla koll på vad som är vad? 
Det är här det roliga kommer in. Men det går inte att återberätta på det sättet min lärare förklara, och det är inte lika kul om man inte hör honom tala. Men i alla fall. 

"Befogenhet har ett "F" i sig. F som i "får". Får säger "bä". Befogenhet, bä.
Behörighet är som en ko, fast det har inget "K" i sig. Men det finns ett "H", och det låter ju som "K". Ko, mu. 

Bä, mu, mu, bä 

Fast "H:et" kan ju vara en häst också, gnägg. 

Men kossan och fåret har en sak gemensamt. Båda ger mjölk. 

Mjölk finns på Arla-fabrikerna. Det påminner mig om mysiga morgonstuder.

Alltså... 
Befogenhet, bä
Behörighet, mu."



Kommentarer
Postat av: Melina

Hahaha, jag skrattar nästan lika mycket nu i efterhand!

2008-09-16 @ 16:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0