Sex nyanser av glädje

Jag satt jag och funderade på det där med glädje. 
Det finns ju inte bara en sort glädje och när man blir glad av olika anledningar känns det på olika sätt. Jag försökte skildra några av de olika formerna. 

1. Skadeglädjen. 
Man har egentligen ingen som helst anledning till att vara glad för att det går dåligt för någon annan, men ändå kan nog alla hålla med om att det är förjäkligt kul att se någon klanta till sig. 

Som idag till exempel, när jag kom fram till Kungshallen. Vid ingången vi sidan ser jag ett gigantiskt lass med nudlar ligga på vägen. Det tyckte jag var roande. 
Typiskt för skadeglädjen är att den oftast försvinner lika snabbt som den uppkom. 


2. Nostalgi-glädjen. 
Att påminnas om något som man vart med om tidigare i livet, förutsatt att det varit något positivt, är en ganska djup glädje som sitter i. Man börjar le och vill gärna berätta sina minnen för närmaste person. Det handlar nog om hur öppen man är för att få ett sådant intryck. Idag när jag var på väg hem till mig mor såg jag en flicka som satt och kelade med en okänd katt (jag bara vet att de inte kände varandra). Det fick mig att minnas tiden i lågstadiet, då jag tog med vitkål från skolan och matade "hungriga och ensamma" katter med. 

Det negativa med denna form av glädje är att den lätt kan spela över och göra en ledsen, då man inser att just dem tillfällena aldrig kommer tillbaka, utan finns bara som minnen. 


3. "Låtsas"-glädjen. 
Alla har vi fått gåvor som man halvhjärtat tagit emot och låtsats som att det inte kunde ha funnits något bättre på hela jorden. Som när man var liten och så hemskt gärna ville ha en Barbie-bil men fick silverskedar och självstickade koftor med något fint litet mönster på. Fast när jag tänker efter så är barn inte de allra bästa på att dölja sin missnöjdhet, men ni fattar poängen. Glädjen sitter enbart på munnen, i form av ett tvingat leende och ett tack.


4. Chock-glädjen. 
Under denna kategori finns vinster och goda nyheter (med reservation för mer). Någonting kommer helt oväntat, som en vinst på skrapbingo á en mille. Nu förutsätter det att man är den som köpt och skrapat lotten, det är nog inte många som helt ärligt blir genuint glad av att lotten man gav bort i present hade kunna varit ens egen. Denna person hamnar direkt under kategori nummer 3. 

Typiskt med denna glädje är att den är ganska kortvarig. Personen som vinner pengarna inser att det han/hon alltid velat ha är ingen omöjlighet, köper det, och pengarna tar slut. En person som får en befodran inser att det helt plötsligt tillkom ännu mer ansvar. 


5. Kärleksglädjen.
Det här en kanske den mest konstiga glädjen av dem alla, den går egentligen inte att sätta fingret på. Man mår bra, och det syns, det känns i kroppen, och det utstrålas. Man är gladare rent generellt. Saker som kanske vanligtvis är jobbiga och irriterande känns inte lika tuffa. Det får en att göra saker som man inte trodde att man någonsin skulle göra. 

Det typiska med kärleksglädjen är att ett förhållande bygger på vilken inställning som bägge parterna har gentemot det. Eftersom kärlek bygger på känslor och känslor bygger på hur vi tänker är det viktigt att inte dra förutfattade meningar och helt enkelt ha en positiv inställning. Dåliga tankar = sämre förhållande, bra tankar = bra förhållande. 


6. Sundhetsglädjen
Kort och gott - Mår man bra är man glad. D.v.s. äter, sover, tränar, gör sånt man tycker om att göra och träffar dem man håller nära. 


Mer analytisk än så här orkade jag inte vara. 
Nytt ämne kommer en annan gång, när jag fått mig en ny funderare. 
Don't worry, be happy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0