Elefant

Efter att ha publicerat mitt senate inlägg om att gå och träna så gick jag och gjorde mig frukost. Man ska inte träna på tom mage, det vet vi ju alla. Men grejen var tt jag fastnade framför Animal Planet. Jag har alltid tyckt att elefanter är cool djur. När vi skulle presentera oss som ett djur på våran första bokstav i namnet var jag alltid Emily Elefant. Så jag tog mig an tiden för lite inlärning istället, och med tanke på att jag inte mådde så hejdlöst bra igår så kändes det ganska passande.

Jag lärde mig följade:

Elefanter blir upp till 65 år.
Honorna leder flocken.
Hanarna lämnar oftast flocken när det blir könsmogna.
Elefanter sover faktiskt liggade några timmar varje natt och flockledaren lägger sig sist och går upp först.
När en elefanthane är brunstig heter det musth.
Under musth droppar det vätska från könet, fett äckligt.
Deras kuk är verkligen aslång och böjd när de ska till för att para sig.
När de ska para sig så kan man tro att honan ska dö eftersom hanen kan väga typ 8 gånger så mycket.
Familjen samlar sig oftast runt och hejar på elefanterna som parar sig.
Elefantbebisar är fett söta.
När en elefantbebis föds klappar mamman bebisen ömt med tassen.
En annan flock kan kidnappa en elefantbebis. Då blir det gängbråk.
Ett elfenben kan väga 50 kg.
Lerbad är bland det bästa elefanterna vet.


Sen började ett program om Tigrar.
Men då tröttnade jag och gick till rummet.
Sedan dess har jag suttit och sjungit och fortsatt på min senaste låt. Jag tror jag har något som liknar en refräng nu, så vi är påväg någonstans.

Nu måste jag packa väskan, snart beger jag mig till relaxation.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0